پوستر چیست و انواع پوستر

پوستر را معمولا برای دادن اطلاعات در مورد موضوعات مختلفی استفاده می‌کنند که این اطلاعات باید جامع و محدود باشد. به طوری که در یک صفحه با ابعادی که از پیش مشخص شده است بتوانند این اطلاعات را به خوبی جمع آوری و به مخاطب منتقل کنند. پوستر تبلیغ موقت با یک ایده است که محصول، خدمت یا رویدادی را برای دیده شدن در فضای عمومی قرار داده می‌دهد و اصطلاحا به دیوار چسبانده می‌شود. به طور معمول ، پوسترها شامل هر دو عنصر متنی و گرافیکی هستند ، اگرچه ممکن است یک پوستر کاملاً گرافیکی باشد یا فقط شامل متن باشد.

تصویر شماره 1 پوسترها

اگر قصد دارید محصولی را معرفی کنید یا یک اتفاق هنری یا فرهنگی را به اطلاع عمومی برسانید بهترین و اولین راه، طراحی یک پوستر زیبا و چشم نواز است. مخصوصا اگر محلی که پوستر را در آن نصب می‌کنید، دیوار یکی از خیابان ها و مکان های پر رفت و آمد و شلوغ باشد.

پوسترها همچنین برای بازتولید آثار هنری ، به ویژه آثار مشهور، مورد استفاده قرار می گیرند و در مقایسه با آثار اصلی ، معمولاً کم هزینه هستند. پوستر مدرن ، همانطور که ما آن را می شناسیم ، به دهه های 1840 و 1850 برمی‌گردد که صنعت چاپ لیتوگرافی رنگی را کامل کرد و تولید انبوه را امکان پذیر کرد.

انواع پوستر

پوسترها کاغذهای چاپی هستند که معمولا یک صفحه خلاقانه برای جلب توجه دارند و در عین حال اطلاعات کمی را نیز ارائه می دهند. شما آنها را در همه جا دیده اید ، روی دیوارهای خیابان ها یا در یک پیوست ایمیل که به طور اختصاصی برای شما ارسال شده است. در حالی که انواع  بی شماری از پوستر وجود دارد و همه آنها از نظر مضامین و طرح ها متنوع هستند ، همگی در هدف خود متقاعد کننده و چشم نواز هستند. برای ایجاد یک پوستر خوب باید هدف تعیین کنید ، به محتوا فکر کنید و طرح های نوین خلق کنید و  در نهایت روش های مناسب دیگر را بررسی می کنید.

همان گونه که می‌دانید هر پوستر کاربردی مربوط به خود دارد و باید طبق اهدافی که دارد طراحی و اجرا شود و نمی‌توانیم از یک روش مشترک برای تمام پوستر ها استفاده کنیم. ما در این جا به بررسی انواع پوستر می‌پردازیم.

  • تبلیغاتی
  • آموزشی
  • انگیزشی
  • فیلم و سینما
  • رویدادی
  • مسافرتی
  • پژوهشی

پوستر تبلغاتی

این نوع پوستر با هدف تبلیغ برای فروش بیشتر، نمایش بیشتر و توجه بیشتر استفاده می‌شود. اما وقتی نگاه خاص تری به این موضوع داشته باشیم بعضی از پوستر ها چنان تاثیر بالایی در مخاطب ایجاد می‌کنند که تا سال ها نام یک برند یا تولیدکننده را بر سر زبان ها می‌اندازند. از جمله پوستر کوکاکولا که سال هاست این محصول را به مردم شناسانده است. هدف مشترک همه پوستر های تبلیغاتی به فروش رساندن یک تجربه است.

چرا پوسترهای تبلیغاتی خاص هستند؟

برخلاف پوسترهای دیگر ، که معمولاً در اهداف خود بیشتر به چشم می آیند، تبلیغات به طور معمول برای قرار دادن پیام های مخفی طراحی می شود ، مملو از نشانه‌های نمادین هستند و به منظور تحریک و الهام بخشیدن به کار می‌روند. به طور خلاصه، اگر یک پوستر تبلیغاتی به خوبی طراحی شده باشد، احساس بی تفاوتی در مورد آن غیرممکن است. در مقایسه با سایر پوسترها، پوسترهای تبلیغاتی معمولاً “دارای فاكتور خوشحالی، تعجب، حیرت و چیز جالب” طراحی می شوند و می توانند خنده دار یا غیرقابل انكار و قانع كننده باشند.

برای درک بهتر پوستر های تبلیغاتی و خلاقانه زیر را تماشا کنید:

پوستر نایک

پیامی که شرکت نایک در این پوستر تبلیغاتی سعی در انتقال آن دارد این است که “متفاوت باشید یا استثنایی باشید”.

در این پوستر تبلیغاتی شرکت نسکافه پیشنهاد می کند که با یک فنجان نسکافه خوب، خواب آلودگی های شما از بین میرود و به طور خلاقانه تبدیل به بیداری می شود

پوستر نسکافه
پوستر هینز

این پوستر تبلیغاتی می گوید اگر سُس Heinz را با غذای خود نداشته باشید، غذای شما بدون طعم میشود یا استیک و سیب زمینی سرخ کرده شما طعمش مانند مقوا می‌شود.

پوستر آموزشی

پوسترهای اموزشی برای بیشتر دیده شدن عملیات تحقیقاتی در مورد یک موضوع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پوسترها بیشتر در محیط های آموزشی کاربرد دارند. مثل دانشگاه ها یا پژوهشکده ها. تفاوت اصلی پوسترهای آموزشی با پوسترهای دیگر این است که در تمام انواع دیگر پوستر اصول زیبایی شناسی و رنگ ها و فونت ها بسیار مورد توجه و در واقع سرنوشت ساز هستند. اما در پوسترهای آموزشی تنها یک نسخه خلاصه شده از تحقیقات می‌باشد که تمام فرایند علمی تحقیقات را نشان می‌دهد.

خواص پوسترهای آموزشی

بر خلاف سایر پوسترها ، پوسترهای آموزنده همیشه مبتنی بر واقعیت هستند و با اطلاعات به بینندگان کمک می‌کنند تا اطلاعات بیشتری کسب کنند. در مقایسه با سایر تصاویر بصری که بینندگان می‌توانند به سرعت از آن بگذرند ، خوانندگان پوسترهای آموزنده معمولاً برای آموزش باید مدتی را زمان بگذارند. با این حال ، بر خلاف پوسترهای تحقیقاتی ، که در ادامه مقاله در مورد آنها بحث خواهیم کرد، پوسترهای آموزنده نیازی به دانش قبلی در مورد موضوع ندارند و به طور کلی برای آموزش ایجاد می شوند. همچنین در مقایسه می توانند سرگرم کننده باشند.

پوستر اینفوگرافیک ماه

پوستر اینفوگرافیک باورنکردنی از Co.Design که جزئیات تمام سفرهای انجام شده به ماه را نشان می دهد.

پوستر بسیار جالب، چشمگر و آموزنده از کمپانی Pop Chart Lab که 282 تا از اصلاحات رپ رو نمایش میدهد.

پوستر رپ
پوستر قهوه

پوستر بسیار خلاقانه و آموزنده از کمپانی Function Creative که راهنمای نهایی و کامل دستورالعمل ها و تجهیزات مختلف برای دَم کردن قهوه میباشد.

پوستر انگیزشی

با نوشتن یک جمله و داشتن یک تصویر زیبا این پوسترها از جمله پوسترهایی شدند که هنوز هم بسیار مورد توجه هستند. این پوسترها معمولا در مدارس و دانشگاه ها و شرکت ها بسیار کارآمد هستند و حاوی پیامی بزرگ در قالب یک تصویر می‌باشند. مثل صعود به قله یا تصویری از جوانه زدن گیاه یا تولد و سر از تخم در آوردن یک جوجه یا قدم زدن در تاریکی به سمت روشنایی که می‌توانند پیام رشد و شکوفایی و موفقیت را به راحتی در ذهن بیننده القا کنند.

خواص پوسترهای انگیزشی

برخلاف پوسترهای دیگر که اطلاعات را به صورت لقمه ای یا طولانی تر ارائه می‌کنند ، پوسترهای تأکید و انگیزشی برای ایجاد احساسات مثبت تولید می‌شوند. این نوع پوسترهای یک صفحه‌ای در واقع به عنوان یک قطعه هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند، که برخی از افراد در خانه ها یا دفاتر کار خود استفاده می‌کنند یا ابزارهایی برای کمک به مردم در بهبود زندگی خود هستند و می توان بارها و بارها به آنها مراجعه کرد.

پوستر انگیزشی شیر

پوستر انگیزشی از شرکت Zazzle.com به بیننده القا می کند که شکست هرگز پایان ماجرا نیست.

در پس زمینه تصویر یک شیر قرار دارد که نمادی از قدرت و شجاعت میباشد، و  بر روی آن یک جمله نوشته نوشته شده است “مهم نیست چند بار زمین بخورم، من دوباره بلند میشوم”

این پوستر انگیزشی تاثیرگذار به بینندگان یادآوری می کند که زندگی را به طور کامل زندگی کنند و از آن لذت ببرد.

بر روی پوستر یک جمله نوشته شده است “طول زندگی مهم نیست بلکه عمق آن مهم میباشد”

پوستر انگیزشی شماره دو
پوستر انگیزشی شماره سه

پوستر انگیزشی مینیمالیستی از کمپانی BayArt به شما میگوید که باید آرزوی بیشتر و بزرگتر داشته باشد. بیشتر از یک ماهی بزرگ در یک برکه کوچک باشد.

پوستر فیلم

از نمونه پوسترهایی که از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت و به شدت در شناساندن اثر به بینند موثر بود و همچنان هست، پوستر فیلم می‌باشد. استودیوهای فیلم سازی به راحتی متوجه شدند که با نمایش دادن چند صحنه کوتاه از فیلم به بیننده می‌توانند او را به شدت به دیدن فیلم ترغیب کنند.

با نشان دادن جزئیات مهم فیلم در یک صحنه بیننده پوستر را برای دیدن فیلم تشنه تر می‌کنند. در سال های گذشته اثری از تبلیغات اینترنتی و دیجیتالی نبود پس بهترین راه برای جذب مخاطب طراحی یک پوستر گویا با رنگ ها و فونت های جذاب همراه با صحنه ای دلچسب و زیبا از فیلم بود. البته که نوشتن اسامی بازیگران با فونت درشت و معمولا سیاه از ویژگی های این پوستر ها بود.

خواص پوسترهای فیلم

پوسترهای فیلم بخشی از خانواده پوسترهای تبلیغاتی هستند، اما برجسته تر و پر بازدیدتر هستند زیرا هدف آنها مشخص و پیام آنها بسیار واضح تر است. این امر برای ایجاد هیاهو درباره یک فیلم پیش از اکران یا در حال اکران وجود دارد، که به بیننده اجازه می دهد برای خریدن بلیط سینما تصمیم بگیرد.

از همه مهم تر، پوسترهای فیلم باید به گونه ای طراحی شوند که عناصر بیشتری از فیلم را در خود داشته باشند.

پوستر فیلم - مریخی

پوستر فیلم The Martian را میبینید که به خوبی و فریبنده طراحی شده است. از روی پوستر مشخص است که فیلم درباره یک اکتشاف فضایی است که درست پیش نرفته و به مشکل برخورده است.

اگر تصویر هرنپیشه فیلم یعنی “مت دیمون” کافی نیست که شما را به سمت سینما سوق دهد، مطمئناً شعار “کمک فقط 140 میلیون مایل دورتر است” این کار را خواهد کرد.

پوستر فیلم «ارباب حلقه ها: یاران حلقه» شامل تمام شخصیت‌های اصلی و همچنین تعدادی از شخصیت‌های مکمل است.

لباس‌های بازیگران بر روی پوستر به طرفداران این فیلم نشان می‌دهند که بازنمایی فیلم از کتاب چقدر معتبر خواهد بود.

پوستر فیلم - بلید رانر

پوستر فیلم “Blade Runner 2049” همانطور که شاهده میکنید، عناصر بسیاری از فیلم را در بر می گیرد.

هر چهار شخصیت اصلی فیلم در پوستر هستند، اسلحه‌هایی که در دست دارند نشان می‌دهد این فیلم یک فیلم اکشن است، همه اینها در برابر پس‌زمینه‌ای از یک شهر با نئون که نشان دهنده آینده‌ میباشد.

پوستر رویداد

این نوع پوستر ها معمولا اعلان همگانی برای یک رویداد مهم مثل یک کنسرت یا راهپیمایی یا گردهمایی و نمایشگاه طراحی می‌شوند که معمولا تاریخ و زمان این رویدادها در آن قید می‌شود و پس از آن رویداد جمع آوری می‌شوند. گاهی پوسترهایی که اعلان رویداد خاصی بوده اند که بسیار مهم بوده است توسط کلکسیون دارها جمع آوری می‌شود. از جمله این پوستر ها پوستر های دوران طلایی بوکس یا کنسرت های خوانندگان و نوازندگان معروف و معتبر می‌باشد.

خواص پوسترهای رویداد

طراحی پوسترهای رویداد باید بتواند به سرعت و بدون زحمت به بیننده بگوید چه چیزی در رویداد  قرار است انجام شود، بنابراین عناصر موجود در پوستر باید با موضوع و روح رویداد مطابقت داشته باشند. دلیل این موضوع این است که پوستر باید کار مهم “فروش و یا جذب مخاطب” رویداد را انجام دهد، اما همچنین باید شرکت کننده ایده آل را جذب کند.

پوستر ایونت شماره 1

پوستر رویدادی که شان دهنده برپایی یک بازار شبانه میباشد، استفاده هوشمندانه از یک رشته نور و یک گرادیانت به عنوان پس زمینه برای ایجاد حالتی آرام و در عین حال شاد در غروب خورشید استفاده شده است.

تایپوگرافی عجیب و غریب استفاده شده نیز به خلق و خوی جوانی اشاره میکند، زیرا این پوستر احتمالاً به دنبال جذب جمعیت جوان تر است.

پوستر رویداد درمورد فستیوال غذا و فیلم، این پوستر مضمون دوگانه جشنواره را هوشمندانه نشان می‌دهد، با کلاه چارلی چاپلین و یک نگاتیو فیلم که در یک بشقاب ذا قرار دارد.

به علاوه صورتی روشن توجه را به خود جلب می کند و مطمئناً کسانی را که استعداد درام دارند هدف قرار داده است.

پوستر ایونت شماره 2

در این پوستر رویداد عمدتاً از تایپوگرافی استفاده شده است به همراه کمی طراحی خاص و دکوراتیو در نوشته ها.

پالت رنگ سرمه ای، طلایی و سفید به شرکت کنندگان نوید یک شب بیاد ماندنی با تِمی از قدیم را نمایش می دهد .

پوستر مسافرتی

برای تشویق افراد به مسافرت به جاهای خاص از پوستر استفاده می‌شود که معمولا آژانس های تبلیغاتی و هتل ها و گردشگاه ها از افرادی هستند که برای طراحی این نوع پوسترها پیش قدم می‌شوند. به طور کلی این پوستر ها در هر جایی که با صنعت توریسم در ارتباط است نصب می‌شود. زیرا با دادن اطلاعات کافی به مسافر می‌توانند وی را ترغیب به دیدن و مکان های تفریحی و توریستی نمایند. از مشهورترین پوسترهای مسافرتی پوسترهای امریکایی WPE هستند که آغاز به کار آن ها در دهه ۱۹۳۰ میلادی بود.

خواص پوسترهای مسافرتی

پوسترهای سفر از این لحاظ ویژه میباشند چون یکی از معدود پوسترهایی هستند که می توانند تجسم بی انتها داشته باشند، در حالی که در عین حال مدرن هستند. آنها همچنین جذاب ترین عناصر یک مقصد را شامل می شوند، معمولاً یک نقطه عطف اصلی. علاوه بر این، یک پوستر مسافرتی کار بسیار مهمی را در خصوص ثبت زیباترین لحظات مقصد خود دارد.

پوستر مسافرتی شماره 1

پوستر بسیار زیبای مسافرتی برای معرفی شهر ونیز در ایتالیا که برای جابجایی از قایق استفاده میشود. این پوست ویژگی این شهر را به خوبی نمایش می دهد.

این پوستر مسافرتی کمی مدرن‌تر طراحی شده است، در این پوستر شهر میامی در فلوریدا را به‌ عنوان مقصدی پرجنب‌ و جوش، فعال و ساحلی با نخل‌های بلندی که در نسیم تاب می‌خورند، نشان می‌دهد.

پوستر مسافرتی شماره 2
پوستر مسافرتی شماره 3

این پوستر مسافرتی ماهیت شهر پورتو در کشور پرتغال را به تصویر کشیده است. خانه‌های رنگارنگ، کاشی‌کاری‌های سرامیکی و البته یک لیوان شراب مخصوص شهر پورتو.

پوستر تحقیقاتی

پوسترهای اموزشی برای بیشتر دیده شدن عملیات تحقیقاتی در مورد یک موضوع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پوسترها بیشتر در محیط های آموزشی کاربرد دارند. مثل دانشگاه ها یا پژوهشکده ها. تفاوت اصلی پوسترهای آموزشی با پوسترهای دیگر این است که در تمام انواع دیگر پوستر اصول زیبایی شناسی و رنگ ها و فونت ها بسیار مورد توجه و در واقع سرنوشت ساز هستند. اما در پوسترهای آموزشی تنها یک نسخه خلاصه شده از تحقیقات می‌باشد که تمام فرایند علمی تحقیقات را نشان می‌دهد. آنها دارای متن، حجم زیاد اطلاعات و همچنین دارای نمودارها و سایر تجسم داده ها هستند تا هدف خود را نشان دهند.

خواص پوسترهای تحقیقاتی

بر خلاف پوسترهای آموزنده، پوسترهای تحقیقاتی که ماهیت جدی‌تری دارند و اغلب اوقات حاوی اصطلاحاتی خاص هستند و به طور خاص برای مخاطبان هدف ایجاد می‌شوند که قبلاً در زمینه موضوع دانش دارند. آنها همچنین شاید شامل سنگین‌ترین متن از بین پوسترها باشند و  بیننده برای خواندن آن به وقت بیشتری نیاز دارد.

پوستر تحقیقاتی شماره یک

در این پوستر تحقیقاتی هم زیبایی و هم ویژگیهای یک پوستر تحقیقاتی در کنار هم بکار گرفته شده است. این پوستر مربوط به مسائل سلامت باروری در ازدواج در کشور هند میباشد و همانگونه که میبینید از صورت یک زن هندی در بالای پوستر بسیار هوشمندانه استفاده نموده است.

این پوستر تحقیقاتی زیبا دارد حقیقت نگران کننده گونه های جانوری منقرض شده یا درحال انقراض را نمایش میدهد.

پوستر تحقیقاتی شماره دو
پوستر تحقیقاتی شماره سه

این پوستر تحقیقاتی به چگونگی نقش عوامل رفتار میکرو و کلان پشه در نحوه انتشار مالاریا در سراسر جهان می پردازد.

سخن پایانی

اما هر یک از پوسترها اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، این که بخواهید به احساسات بیننده تلنگری بزنید، یک دعوت نامه بفرستید، الهام بخش موضوعی باشید، به او اطلاع دهید و آموزش دهید. هیچ شکی نیست که یک پوستر مطمئناً یک رسانه ارتباطی کوچک اما قدرتمند برای اشاره به موضوع مهم و نکته‌ای خاص است.

اولین چیزی که باعث می‌شود یک پوستر به عنوان یک پوستر خوب تلقی شود وجود یک ایده خوب است. پوستر باید بتواند مخاطب را ترغیب به خواندن و پیگیری موضوع نماید. اگر یک پوستر بتواند مخاطب را طوری تحت تاثیر قرار دهد که او در برابر پوستر متوقف شود یعنی توانسته حق مطلب را ادا نماید. نوشته ها در پوستر باید خوانا و جذاب باشند و چشم خواننده را خسته نکنند. طراح باید به خوبی مخاطب را بشناسد و به خوبی از طرح و رنگ برای راضی کردن مخاطب استفاده نماید. استفاده از ترکیب بندی خوب و داشتن زاویه دید مناسب در پوستر از مزایا و ویژگی های یک پوستر خوب می‌باشد. در نهایت خلاقیت طراح به جذابیت هر چه بیشتر پوستر کمک می‌کند.

4 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x