لوگو چیست و انواع لوگو را بشناسید

لوگو یا آرم به نشانه گرافیکی قابل فهم گفته میشود که می توان آن را یک زبان بصری دانست که به صورت یک تصویر، یک نوشته و یا ترکیبی از هردو آنها قابل نمایش و اجرا می باشد.

لوگو یک هویت تصویری برای رساندن مفهوم خدمات، نشان دادن هویت یک سازمان (بزرگ یا کوچک)، نشانه گذاری یک محصول به وسیله شرکت‌های تجاری، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب و کارهای کوچک استفاده می‌شود تا از این طریق نوع خدمات،  اهداف مورد نظر و محصولات را با خلاقیت به مخاطب معرفی کنند. 

یک لوگو و یا نشان تجاری مناسب میتواند به واسطه منحصر به فرد بودن و داشتن زیبایی بصری در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند.

تصویر شماره 1 لوگو

طراحی یک لوگوی زیبا و کارآمد اهمیت بسیار زیادی در محبوبیت و ماندگاری یک برند در نظر مخاطبان دارد که بخشی از کسب و کار، محصول یا هویت بصری شما می‌باشد. لوگو می تواند نام گرافیکی برند کسب و کار شما باشد که به عنوان آرم، برند، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته می‌شود و در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان می‌رسد به عنوان مثال: استار باکس، آدیداس، اپل و غیره

چرا باید انواع لوگو را بشناسیم؟

شما چه به عنوان یک طراح و چه به عنوان یک کارآفرین یا کسب و کار نیازمند این هستید تا انواع لوگو و کاربردهای آنها را بشناسید. به عنوان یک طراح شما باید بتوانید نوع لوگو مورد نظر خود را با توجه به خواسته کارفرما تشخیص داده و لوگو را به همان سبک طراحی کنید و یا با علم بر کاربردهای سبک های مختلف طراحی لوگو، بهترین و مناسب ترین لوگوها را برای کارفرمایان خود خلق کنید.

تصویر شماره 2 لوگو چیست

به عنوان یک کسب و کار نیز میتوانید با شناخت این سبک ها و بررسی آنها نوع لوگوی مورد نظر خود را بهتر تشخیص دهید و در پی طراحی لوگو به سبکی که انتخاب کرده اید باشید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که همواره مشاوره با یک فرد متخصص بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد. پس سعی کنید قبل از آن که نوع لوگو مورد نظر خود را انتخاب کنید، حتما با یک طراح لوگو حرفه ای مشورت و تبادل نظر کنید

لوگو مونوگرام

مونوگرام معمولا می تواند شامل حرف اول یا چند حرف اول و یا خلاصه حروف اسم تجاری یک شرکت میباشد. اصل سادگی در طراحی لوگو مونوگرام، بسیار بسیار مهم و قابل توجه است. لوگو هایی که به صورت مونوگرام طراحی می شوند اکثرا لوگوهایی خلاقانه هستند. دلیل این موضوع نیز ذاتا در خود مونوگرام بصورت بدیهی وجود دارد، به این شکل که لوگوهای مونوگرام همواره دست بازی را به طراح لوگو بکارگیری عنصر خلاقیت می دهد.

HBO ،HP ،CNN ،IBM،… آیا با خواندن این نام ها الگوی خاصی مشاهده می‌کنید؟ آن ها حروف ابتدایی کسب و کار های معروف با نام های طولانی هستند. هرکدام از این شرکت ها، برند ها یا کسب و کار ها از حروف اول خود برای اینکه برندشان به یادماندنی باشد استفاده کرده اند. بنابراین منطقی است که آن ها برای نشان دادن سازمان های خود از مونوگرام استفاده کنند.

از آنجا که تمرکز مونوگرام ها بر حروف اول است. فونتی که انتخاب یا طراحی می‌کنید از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که شما باید مطمئن باشید که لوگوی شما نه تنها توانایی نمایش مضمون و انتقال فضای شرکت شما را دارد، بلکه زمانی که روی کارت ویزیت، سربرگ ها و دیگر اقلام چاپی یا دیجیتال قرار گرفت خوانا باشد. همچنین اگر یک بیزینس شناخته شده نیستید بهتر است که نام کامل شرکت خود را زیر لوگو درج کنید تا مردم بتوانند نام شما را یاد بگیرند و به خاطر بسپارند.

چند نمونه از لوگوی منوگرام
Lettermarks-Or-Monogram-Logos-1

لوگو تایپوگرافی

نام نوشتاری، تایپوگرافی، لوگو تایپ یا Word mark نوعی از لوگو است که شباهت زیادی با مونوگرام دارد. لوگوتایپ یک لوگوی فونت محور است که فقط بر روی نام شرکت تمرکز دارد. انواع لوگو های مختلف از این قبیل را در بسیاری از برند های موفق میتوانید بیابید. برند هایی همچون کوکاکولا یا گوگل نمونه های بارز لوگوتایپ هستند.

این لوگو عمدتا بر پایه فونت ها طراحی می شود اما بسیاری نیز آن را به صورت دستی و دور از چارچوب فونت های آماده طراحی می کنند که این روش امروزه مخصوصا در کشورمان ایران بسیار رونق یافته است.

همچنین، درست مثل مونوگرام، لوگوتایپ و استفاده از تایپوگرافی تصمیم بزرگی خواهد بود. از آنجا که تمرکز طراحی بر روی نام شما خواهد بود، شما باید یک فونت انتخاب یا طراحی کنید که اصل کار تجارت شما را نشان بدهد. برای مثال لیبل های مربوط به مد و فشن از فونت های تمیز و ظریف استفاده می‌کنند که حس سطح بالا بودن آن هارا منتقل می‌کند. در حالی که آزانس های قانونی و یا ادارات دولتی از فونت های سنگین تر و بُلد تری استفاده می‌کنند که احساس امنیت را منتقل می‌کند.

چند نمونه از لوگوی تایپوگرافی
typo-logos

لوگو تصویری (پیکتوریال)

لوگوی پیکتوریال که به آن علامت برند یا لوگوی گرافیکی نیز گفته می‌شود، معمولا همان تصویریست که وقتی به کلمه “لوگو” فکر می‌کنید در ذهتان نقش می‌بندد. لوگوی بسیار معروف اپل، پرنده ی توییتر، یا نماد رستوران Bullseye از این دست هستند. هرکدام از این لوگو ها به قدری مشهور و شناخته شده هستند و در ذهن مخاطب (مشتری) تثبیت شده اند که با دیدن این نماد ها به تنهایی، خیلی سریع قادر به تشخیص آن ها هستید. یک لوگوی پیکتوریال تنها یک تصویر است. به همین علت استفاده از این نوع لوگو برای شرکت هایی که تازه تاسیس هستند، یا شرکت هایی که بین مردم از شناخت کافی برخوردار نیستند می‌تواند کمی سخت و یا حتی در مواردی ریسکی باشد.

ه طور کلی این لوگو بوسیله اشکال، آیکون ها، طرح ها و رنگ های مختلف طراحی می شود که یک نماد بصری را برای کسب و کار شما خلق می کند. این نوع لوگو بسیار مناسب شرکت هایی است که می خواهند تصویری ماندگار از کسب و کار خود را روی ذهن مخاطب به یادگار بگذارند.

طراحی این نوع آرم آن هم به ساده ترین صورت و با مفهوم بالا، کار مشکلی در بین طراحان است که نیازمند دانشی جامع در زمینه های مختلف طراحی برای طراح است. لوگو های تصویری جزو رایج ترین لوگوهای موجود در دنیا هستند که به عنوان مثال می توان از لوگو شرکت های بنز، توییتر و اپل به عنوان لوگوهای طراحی شده در سبک تصویری نام برد.

چند نمونه از لوگوی تصویری
تصویر شماره 4 لوگوی تصویری

لوگو انتزاعی (ابسترکت)

لوگوهای انتزاعی یا Abstract یک نوع خاص از لوگو های تصویری هستند. به گونه ای که به جای تصاویر قابل درک در لوگو تصویری، مانند سیب در لوگو اپل و پرنده در لوگو توییتر، از یک یا چند فرم و شکل انتزاعی استفاده می شود تا به وسیله آن، پیام کسب و کار شما به شکلی متفاوت و بعضا زیباتر به مشتری منتقل شود.

از نمونه های معروف این نوع بخصوص از لوگو می‌توان به لوگوی BP Starburst اشاره کرد که نام آن Helios برگرفته از خدای خورشید در یونان باستان است. یا دایره ی قرمز و آبی پپسی که با یک نوار سفید جدا شده و به آن Pepsi Globe می‌گویند. همچنین لوگوی سه خط آدیداس که شکل برگ مانندی داشت و دقیقا از روی یک نوع برگ به نام Trefoil مدل برداری شده بود. این لوگوی شرکت آدیداس بعدا جای خود را به لوگوی امروزی مثلث شکل داده است اما هنوز بر روی بعضی از محصولات این شرکت می‌توان لوگوی قدیمی را مشاهده کرد.

چیزی که لوگو های ابسترکت را از دیگر انواع آن متمایز میکند این است که بجای اینکه محدود به تصویری قابل تشخیص باشد. به شما این امکان را می‌دهد که چیزی واقعا منحصر به فرد برای نشان دادن برند خود بسازید.

چند نمونه از لوگوی انتزاعی

لوگو مسکات

مسکات یا Mascot یک شخصیت است. شخصیتی که قرار است بیانگر و نشان دهنده کسب و کار شما باشد. شخصیتی که بصورت رو در رو می تواند با شما ارتباط برقرار کند. این شخصیت می تواند شامل انسان، حیوان و حتی اشیا نیز باشد. یک شخصیت ساده و تصویر سازی شده که بسایر مناسب طراحی لوگو برای شرکت هایی است که به دنبال ایجاد یک فضای سالم برپایه کودکان و خانواده و حتی خارج از این چارچوب نیز هستند. لوگو مسکات به علت سبک کارتونی و رنگارنگی که دارند، معمولا سرگرم کننده هستند.

به می‌توانید به عنوان سفیر برند خود نگاه کنید. از مسکات های معروف می‌توان به Kool-Aid man ،Colonel، از کمپانی صنایع غذایی فست فود KFC و Mr.Peanut از برند Planter اشاره کرد. مسکات ها برای کمپانی هایی که قصد دارند اتمسفری آرام بخش و مناسب کودکان و خانواده ها بسازند عالی است. به لباس عروسکی تمامی این مسکات ها در ایونت های ورزشی نگاه کنید و ببینید که با ارتباط با جمعیت چه فضای خوبی می‌توانند ایجاد کنند.

چند نمونه از لوگوی مسکات
لوگوی مسکات

لوگو ترکیبی

لوگوی ترکیبی یکی از انواع لوگو می‌باشد که از ترکیب دو یا چند نوع از لوگو ها مثل مونوگرام، لوگوتایپ، پیکتوریال، ابسترکت و مسکات ساخته می‌شود. در لوگو های ترکیبی، تصویر و متن را میتوان در کنار هم قرار داد، روی هم چید یا با ادغام آن ها تصویری بخصوص را خلق کرد. از برخی از لوگو های ترکیبی می‌توان به Burger King، Doritos و Lacoste اشاره کرد.

در ضمن شما می توانید با استفاده از خلاقیت خود، از تلفیق عکس و نوشته یک تصویر مستقل ایجاد کنید. لوگو های ترکیبی مناسب شرکت هایی هستند که نیازمند داشتن طرح های تصویری و تایپوگرافی برای استفاده در موقعیت های مختلف داردند. یعنی اینکه به لوگو تصویری خود یک تایپوگرافی منحصر به فرد را تخصیص می دهند و یا برعکس به گونه ای که شرکت یا کسب و کارشان با طرح کاملا تخصصی وارد بازار شود. کینگ برگر، چیپس دوریتس و لاکست مثال های برجسته از لوگو تلفیقی یا همان ترکیبی هستند.

چند نمونه از لوگوی ترکیبی

لوگو امبلم

یک لوگو امبلم یا Emblem از یک نوشته یا یک فونت درون یک شکل یا آیکون تشکیل شده است. این سبک از طراحی در طراحی لوگو، تصاویر و شمای فانتزی زیبایی را برای کسب و کار شما خلق می کند. لوگوهای امبلم به دلیل چشم نوازی و خاص بودنشان تاثیر قابل توجهی را روی مخاطب دارند. از این رو این نوع و سبک از طراحی لوگو، آن بیزینسی که تاثیر قابل توجهی روی مخاطب را خواهد داشت، به بهترین شکل نمایش می دهد. لوگو هارلی دیویدسون و لوگو بسیار معروف و ارزشمند استارباکس از جمله لوگایی هستند که به سبک امبلم طراحی شده اند.

این نوع از انواع لوگو ها به دلیل تمایل به جزییات بالاتر، و این که در طراحی آن ها اسم و نماد کاملا در هم تنیده می‌شوند، ممکن است که نسبت به انواع لوگوهایی که بالاتر معرفی کردیم تنوع کمتری داشته باشند.

تکرار یک طرح پیچیده در جهان برند های غول آسایی که در تمامی گوشه و کنار جهان شناخته شده اند کار آسانی نیست. مثلا برای استفاده از این نوع لوگو در کارت ویزیت، امکان دارد که مشکلی مثل بیش از حد کوچک شدن لوگو و ناخوانا بودن آن پیش بیاید. کاربردی بودن لوگو بسیار مهم است. اگر می‌خواهید این نوع لوگو ها را روی کلاه یا پوشاک پرینت کنید یا بدوزید، باید طرحی بسازید که به سمت سادگی میل کند چون در غیر این صورت، دوخت و یا چاپ امکان پذیر نخواهد بود.

چند نمونه از لوگوی امبلم
لوگو امبلم

لوگو مینیمال

نمایش مفهوم با حداقل ها، بوسیله لوگو مینیمال یا Minimal انجام میگیرد. امروزه طراحی مینیمال به عنوان یک روش برای پیاده سازی لوگو نیز شناخته می شود. در طراحی لوگو مینیمال سعی بر این است که با حداقل و ساده ترین شکل ممکن، یک لوگو متناسب و زیبا برای یک کسب و کار طراحی شود.

البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که سادگی بیش از حد لوگو نباید به زیبایی آن ضربه بزند. عمومیت داشتن بعضی از طرح ها در سبک مینیمال باعث ایجاد ضعف در این نوع طراحی شده است که ریسک انتخاب این سبک را بالا می برد اما نمایش هویت و ارزشهای کسب و کارتان به سریعترین شکل ممکن و ماندگاری بالا، از مزیت های طراحی لوگو به سبک مینیمال است. یکی از معروفترین لوگو های مینیمال لوگوی نشنال جئوگرافیک است.

 

چند نمونه از لوگوی مینیمال
minimalist-logo-design_result

لوگو سه بعدی

لوگو های سه بعدی (3D) لوگوهایی هستند که پایه طراحی آن از بعد تشکیل شده و از قواعد پرسپکتیو تبعیت می کند. دنیای طراحی سه بعدی جذابیت بسیار بالایی برای هر شخص دارد. در این سبک از طراحی لوگو، ممکن است یک لوگو تصویری به یک لوگو سه بعدی تبدیل شود و یا یک تایپوگرافی نیز به همین شکل به یک طرح سه بعدی تبدیل شود و یا هر دو ی آن ها می توانند در یک لوگو ترکیبی باهم سه بعدی شوند و این بستگی به خلاقیت طراح، شناخت مخاطبان و خواسته کارفرما دارد.

لوگو های سه بعدی در گذشته اغلب برای شغل های کلاسیک و رسمی به کار می رفت ولی امروزه می توانید این لوگو های جذاب را در هر زمینه ای مشاهده کنید. از لوگو کمپانی هایی همچون یونیورسال گرفته تا فایرفاکس، همه شامل این دسته از لوگوها می شوند.

خاص بودن و جذابیت بصری بسیار بالای لوگو های سه بعدی باعث شده است که در دنیای امروزی این سبک از طراحی جزو ترند های طراحی لوگو در سال های اخیر قرار گیرد. البته لازم به ذکر است که این لوگو ها صرفا در نرم افزار هایی با فضای سه بعدی طراحی نمی شوند. بسیاری از طراحان هستند که با استفاده از فضای دو بعدی و با علم بر قانین فضای سه بعدی اقدام به طراحی لوگو مدنظر خود می کنند. چه بسا لوگوهایی به این سبک طراحی شده اند که بسیار جذابتر و موفق تر از دیگر لوگوهای سه بعدی بوده اند.

چند نمونه از لوگوی سه بعدی
لوگو سه بعدی

سخن پایانی

قطعا انواع یاد شده در این مقاله اصلی ترین و موفق ترین سبک های طراحی آرم و لوگو در دنیا هستند و به قول معروف امتحان خود را پس داده اند. در نتیجه بهتر است به لین سبک ها اعتماد کرده و بر اساس نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

ما در این مقاله از درخیال تمامی انواع لوگو هایی که وجود دارد را بررسی کردیم. اما هر نوع لوگو کاربرد بخصوص خود را دارد و در طول زمان جایگاه خود را نسبت به حس و مفاهیمی که می‌‌توان منتقل کند، در زمینه ی بخصوصی از موسسات یا کسب و کار ها پیدا کرده است. همه چیز درمورد کاربردی بودن لوگوی شماست. برای انتخاب از میان انواع لوگو های موجود، باید فاکتور های مختلفی را در نظر داشته باشید. طراحی لوگو از وظایف طراح گرافیک می‌ باشد.

4.8 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x